pexels-ryutaro-tsukata-5473184.jpg

Dry needling

Dry needling is het aanprikken van een spierknoop of triggerpunt met een fijne, droge naald. Dit wil zeggen dat er geen vloeistof in het lichaam wordt gespoten. De naalden die gebruikt worden bij dry needling zijn dan ook veel fijner dan de naalden die artsen gebruiken en qua dikte vergelijkbaar met de naalden van acupunctuur.

Wanneer is dry needling nodig?

Dry needling wordt vooral toegepast bij pijnklachten en functiestoornissen van het bewegingsapparaat. De aanwezigheid van triggerpunten* die de oorzaak zijn van het pijnprobleem zijn zeker een indicatie voor dry needling.

Algemeen reageren bepaalde klachten goed op dry needling:

• rug-, nek-,schouderpijn

• stress-gerelateerde klachten

• spanningshoofdpijn en migraine

• tenniselleboog

• bekkenproblemen

• pijn in de benen/armen en krampen

Hoe gaat dit in z'n werk?

Er wordt gebruikt gemaakt van één naald die op en neer in een triggerpunt van een spier wordt geprikt. Een *triggerpunt of spierknoop is een plaatselijke verkramping in een spier die vooral zorgen voor pijn, bewegingsbeperkingen en krachttekort. Bij het drukken op zo een triggerpunt wordt de pijn vaak ergens anders gevoeld dan in de spier zelf. Elk triggerpunt heeft dan ook een bijhorende uitstraling of pijnpatroon.

Effect van dry needling

Wanneer er een triggerpunt wordt gevonden in een spier, zullen we dit aanprikken. De spanning van de spiervezels zullen lossen en zorgen voor een directe ontspanning van de gehele spier. Hierdoor kan de doorbloeding in de spier zich herstellen en wordt de spier weer op de juiste wijze gevoed. Door dit hele proces verdwijnt de pijn en verbetert de kracht en beweeglijkheid weer in dat gebied.

Bij het aanprikken van een triggerpunt kan een ‘’twitch’’ plaatsvinden. Deze twitch wordt beschreven als een onwillekeurige samentrekking van spiervezels, op basis van een reflex.